Vzdělávací program
Charakteristika vzdělávacího programu
Chceme dětem pomoci na jejich náročné a tolik krásné cestě životem. Prožít aktivní a šťastné dětství. Vytvoříme jim podnětné, pohodové a přátelské prostředí, kde se budou cítit dobře. Snažíme se rozvíjet všestranné nadání dětí. Používáme respektující přístup, kdy lektor respektuje dítě a jeho potřeby a zároveň dítě respektuje přirozenou autoritu dospělých. Našim cílem je zdravě sebevědomé, samostatné dítě plné empatie, které si uvědomuje svou roli a důležitost ve společnosti.
Protože využíváme prvků pedagogiky Marie Montessori, budeme zachovávat klasické schéma, kdy učitel je prostředníkem pro získávání vědomostí a znalostí o světě a dítě je jeho partnerem a zdrojem inspirace. Tato cesta pomáhá v dětech probudit zdravou touhu po vědění, vzdělání a samostatné práci.
Program pokrývá všechny oblasti vývoje dítěte, nabízí stimulaci a rozvoj všech smyslů a dovedností, které dítě potřebuje pro svůj život a seznámí tak dítě s realitou.
Program je vytvořen v souladu s koloběhem ročního období a tak učí děti respektu k přírodě.
Prvky programu jsou individuálně přizůsobeny konkrétní skupině dětí, jejich věku, zájmu a schopnostem.
Preferujeme praktické činnosti, které:
· Rozvíjejí schopnost sebeobsluhy a sebeurčení ve společnosti, jako důležitého jedince a zároveň schopnosti empatie a pomoci potřebným.
· Tříbí všechny smysly.
· Seznamují děti s přirozeným koloběhem ročních období, života a přírodními jevy.
· Podporují bezprostřední kontakt s přírodou.
· Umožňují celkový kulturní rozvoj osobnosti pomocí prožitkového učení i návštěv divadla, muzeí, ekologických farem apod.
· Zaměřují se na environmentální výchovu pomocí praktických činností – pěstování rostlin, třídění odpadu, práce na zahradě, v lese.
· Upevňují zásady zdravého životního stylu – zdravá výživa, seznámení s lokálními producenty potravin, pravidelný pohyb, otužování.
· Utvářejí zdravé povědomí o součinnosti mezi MŠ a rodiči na různých výchovných a prospěšných dobrovolných akcích.
· Rozvíjejí společenské vztahy a vlastnosti jako – schopnost empatie, ohleduplnost, umění nabídnout pomoc, slušnost, vlídnost, sebeovládání, zvládání agresivity, umění relaxace a všechny ostatní vlastnosti, které umožňují dětem seberealizaci, schopnost plně přijímat podněty z okolního světa, fungovat jako zdravý jedinec ve společnosti, podporují samostatné myšlení a schopnost vyhodnocení dané situace a svých možností.
· Podporují kreativitu dětí jak ve smyslu výtvarné a pracovní činnosti, tak ve formě vyprávění příběhů, hudebního projevu a dramatizace.
· Pomáhají dětem rozvíjet slovní zásobu a schopnost správných řečových dovedností.
· Využívají hlavně samostatné práce dítěte, kdy lektor je pouze průvodcem.
Řídíme se dle těchto výchovně-vzdělávacích postupů:
· Lektor je naslouchajícím a trpělivým průvodcem dítěte. Sleduje jeho práci a potřeby a případně nabízí vhodné činnosti.
· Respektujeme osobní prostor dítěte – práce na vlastním koberečku či stolečku.
· Držíme se zásady tzv. Trojstupňové výuky – představit, pojmenovat, poznat.
· Umožňujeme dětem opakovat činnosti do tzv. nasycení, abychom umožnili pochopení prožitku a pomohli tak vytvoření pevného ukotvení v paměti.
· Každou činnost dítě provádí v klidu.
· Po ukončení práce s pomůckou si pomůcku sám, či s pomocí lektora nebo spolužáka odnese na vyhrazené místo, odkud si pomůcku sám vzal. Děti se tak učí, že vše má své místo a svůj řád. Pohybují se v neustále přehledně uspořádaném prostředí, což vnáší do života klid.
Metody a formy vzdělávání MŠ
· Upřednostňujeme takové postupy, které respektují potřebu samostatné práce a připravenost jednotlivce k dané činnosti.
· Veškeré vzdělávací aktivity podáváme formou hry či jinak zábavné a poutavé formy.
· Umožňujeme dětem, aby samy představily danou věc svým spolužákům dle hesla „nech mne učit a zapamatuji si to“.
· Používáme jak certifikovaných pomůcek Montessori, tak vlastních materiálů, které mají děti neustále k dispozici.
· Vzdělávací činnosti probíhají formou tematických celků, které na sebe vždy volně navazují. Respektujeme však aktuální náladu a potřeby dětí.
· Preferujeme činnosti, které splňují zásady předškolního vzdělávání jako: pozorování, experiment, prožitkové učení, praktické činnosti.
· Metody výuky jsou převážně individuální ale také skupinové a frontální.